Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce i wprowadza system e-kontroli. Prawdopodobnie najnowocześniejsze tego typu pojazdy, wyposażone w czujniki i kamery, będą automatycznie wykrywać kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie.
E- kontrola ma na celu weryfikację, czy w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego kierowca uiścił opłatę. Na system składają się dwa elektryczne samochody wyposażone w kamery i czujniki umieszczone na dachu pojazdu. Będą one sprawdzać, czy kierowca zapłacił za postój. Kamery zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekażą te dane do bazy Zarządu Dróg Miejskich, który zweryfikuje wniesienie opłaty za dany pojazd.
System jest bardzo precyzyjny i skanuje jedynie tablicę rejestracyjną kontrolowanego pojazdu, automatycznie wymazuje wszystkie obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas robienia zdjęć. Kontrola będzie wykonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu. Informacja o zeskanowanych tablicach rejestracyjnych jest wysyłana przez system do bazy ZDM, gdzie następuje ponowna weryfikacja – porównanie odczytanego przez system numeru rejestracyjnego ze zdjęciem. Pozwoli to wyeliminować jakąkolwiek pomyłkę. Cały proces odbywa się w pełni automatycznie. System komputerowy podaje te numery pojazdów, których kierowcy nie wnieśli opłaty. Następnie w sposób automatyczny są generowane wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej. Rola człowieka to jedynie zaklejenie koperty i wysłanie wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej. Pozostałe numery rejestracyjne pojazdów i zdjęcia, których kierowcy wnieśli opłaty są automatycznie kasowane.
Ważna informacja dla kierowców
Pomimo wprowadzenia automatycznej kontroli, nie rezygnujemy z pieszych patroli. Łącznie w SPPN mamy 50 pracowników, którzy w dalszym ciągu będą kontrolować strefę. Na placach, w miejscach mniej dostępnych, gdzie pojazd musiałby wykonywać manewry i powodować utrudnienia, w dalszym ciągu będą odbywały się patrole piesze. Uzupełnienie ich kontrolą automatyczną pozwoli zwiększyć częstotliwość kontroli w całej strefie.
Docelowo e-kontrola pozwoli zrezygnować z wystawiania wkładanych pod wycieraczkę przedniej szyby dokumentów opłaty dodatkowej (nie zawsze odczytywanych przez kierowców) i wysyłać wezwanie do zapłaty jedynie do tych kierowców, którzy nie zapłacili za postój, a nie także do tych, którzy np. nie włożyli biletu za szybę lub nie umieścili tam informacji o opłacie mobilnej. Jednak w pierwszej fazie stabilizacji systemu nasi piesi kontrolerzy będą wciąż wykładać dokumenty do opłaty dodatkowej za przednią szybą pojazdu. Kierowcy pojazdów skontrolowanych przez system e-kontroli, którzy nie wnieśli obowiązkowej opłaty w SPPN, nie będą już znajdować za przednią szybą dokumentów opłaty dodatkowej – wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej zostanie wysłane pocztą do właściciela pojazdu.
Wysoka skuteczność
Podczas wykonywanych testów potwierdziliśmy wysoką skuteczność e-kontroli. W ciągu 10 minut skontrolowaliśmy blisko 260 samochodów, dla porównania kontroler potrzebuje średnio godziny na sprawdzenie takiej liczby pojazdów. Łącznie przy takim obszarze strefy człowiek jest w stanie skontrolować ok. 40 proc. miejsc dziennie. Od stycznia dzięki e-kontroli każde miejsce w strefie będzie skontrolowane przynajmniej raz dziennie.
Większa skuteczność kontroli jest w interesie wszystkich warszawiaków. Pieniądze zebrane w strefie trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa. Dziennie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 120 tys. samochodów.
Źródło: ZDM Warszawa
Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…