Categories: E-mobilityWiadomości

Future Sounds – zaprezentowano brzmienie Volkswagena ID.3

Od lipca 2019 roku obowiązują przepisy, według których wszystkie nowo homologowane modele elektryczne w sprecyzowanych okolicznościach muszą emitować sztuczny dźwięk. Podczas wydarzenia o nazwie „Future Sounds”, które odbyło się w ramach Drive Forum w Berlinie zaprezentowano brzmienie elektrycznego Volkswagena ID.3. Ponieważ napęd elektryczny sam w sobie nie wytwarza prawie żadnych odgłosów, powstaje szerokie pole do opracowania dźwięku typowego nie tylko dla konkretnego modelu, lecz także dla marki. Elektryczne samochody Volkswagena będzie można przez to rozpoznać również dzięki ich specyficznemu brzmieniu.

Elektrycznych aut, jeśli poruszają się z niewielką prędkością, prawie wcale nie słychać, co – zwłaszcza w mieście – powoduje zagrożenie dla pieszych czy rowerzystów. Właśnie dlatego modele z rodziny ID. będą wytwarzały sztuczny dźwięk. Posłuży do tego Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) – będzie on emitował sztuczny odgłos podczas ruszania z miejsca, jazdy z prędkością do 30 km/h, jak również w czasie jazdy na wstecznym biegu.

Dźwięk wytwarzany przez system AVAS zastosowany w modelu ID.3 do prędkości 30 km/h jest słyszalny zarówno na zewnątrz auta, jak i w kabinie. We wnętrzu samochodu słychać go zawsze – jego natężenie zależy od prędkości jazdy i pozycji pedału przyspieszenia. Powyżej 30 km/h szum toczących się opon oraz wiatru opływającego nadwozie są już na tyle wyraźne, że dostatecznie informują otoczenie o zbliżającym się pojeździe.

Ścieżka dźwiękowa epoki aut elektrycznych



Dźwięk samochodów marki Volkswagen powstał we współpracy z kompozytorem i producentem muzycznym Lesliem Mandokim. Wielowarstwowe brzmienie odzwierciedla prędkość i dynamikę z jaką porusza się elektryczny samochód.

„Odgłos wydawany przez elektryczne auto określa jego tożsamość. Dźwięk powinien być niepowtarzalny i miły dla ucha. Oczywiście może być „futurystyczny”, ale przede wszystkim musi być oryginalny” – wyjaśnia dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju.

Oprócz aspektu bezpieczeństwa jaki wiąże się z dźwiękiem emitowanym przez pojazd, ważne jest też i inne znaczenie: „Dzięki specyficznemu brzmieniu elektryczne auto zyskuje swój własny głos, który możemy sami tworzyć zupełnie niezależnie od odgłosów mechanicznych” – zauważa Klaus Bischoff, główny stylista Volkswagena.

Dźwięk wydawany przez ID.3 można usłyszeć TUTAJ

Źródło: Volkswagen



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

2 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

2 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

3 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

3 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

4 dni ago