Categories: Wiadomości

Etykieta UE na opony zyskuje nowy wygląd

Odświeżony wygląd etykiety UE na opony szczególnie przypadnie do gustu użytkownikom opon zimowych. Na nowej naklejce znajdą się informacje dotyczące przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Do tej pory na etykiecie brakowało oznaczeń dotyczących parametrów opony podczas jazdy w wymagających zimowych warunkach.

Nowa naklejka ma pomagać klientom w wyborze bardziej ekonomicznych, bezpiecznych i cichych opon i będzie obowiązywać od maja 2021 r. Do tej pory kierowcy nie mieli możliwości łatwego odróżnienia opon zimowych od tych przeznaczonych na inne warunki drogowe. Unia Europejska ustaliła właśnie nowy wzór etykiet, na którym znajdą się zaktualizowane informacje dotyczące zużycia energii i parametrów opony. Dzięki nim kierowca łatwiej porówna ze sobą różne modele opon i sprawniej dokona zakupu online.

Obowiązujące dotąd przepisy wymagały umieszczenia na oponach aut osobowych i vanów naklejki z
informacjami o przyczepności opony na mokrej nawierzchni, poziomie hałasu toczenia oraz wpływie
opony na zużycie paliwa. Takie wymogi odnośnie do etykiet nie obowiązywały w przypadku opon aut
ciężarowych, jednak informacje na temat parametrów musiały być dostępne. W Europie Środkowej
kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy zimą ma przyczepność opony na mokrej
nawierzchni i śniegu, podczas gdy w krajach nordyckich najważniejsza jest przyczepność na lodzie.
Dotąd nie obowiązywały żadne wymogi dotyczące oznakowania tych parametrów.

Nowe opony Nokian Snowproof P

„Informacje dostępne do tej pory na etykietach opon były szczególnie mylące dla klientów z krajów
nordyckich, ten problem nie był tak dotkliwy dla konsumentów z Europy Środkowej. Nowe
oznakowanie przyczepności na oblodzonej nawierzchni pozwoli odróżnić opony stworzone z myślą o
jeździe w krajach nordyckich od pozostałych opon zimowych. Oznakowanie przyczepności na śniegu
pojawi się na etykietach opon, które na ośnieżonej nawierzchni zachowują się w sposób dostosowany
do warunków zimowych panujących w krajach Europy Środkowej” – stwierdził Jarmo Sunnari,
manager ds. standardów, regulacji i zgód w Nokian Tyres .



Bardziej przejrzyste zakupy

W większości krajów Europy Środkowej zimy bywają wilgotne, dlatego najważniejszą cechą opony
jest jej przyczepność na mokrej nawierzchni. Od czasu do czasu liczy się także przyczepność na
śniegu. Jednak opony zimowe stworzone z myślą okrajach nordyckich muszą przede wszystkim
sprawdzać się na oblodzonych drogach.

„Do tej pory najbardziej palącym problemem było to, że nie wszystkie opony sprzedawane jako
zimowe nadawały się do zastosowania we wszystkich krajach: zimowa aura wygląda w nich przecież
różnie. Opony dostosowane do zim w Europie Środkowej całkowicie różnią się od tych, jakie
sprawdzają się zimą na drogach krajów nordyckich. Dobra przyczepność na nawierzchni mokrej i
oblodzonej to parametry, które wzajemnie się wykluczają. W rezultacie – jeśli na etykiecie opony
brakuje odpowiedniej informacji – konsument może wybrać niewłaściwy produkt” – podsumował
Sunnari.

Oznakowanie przyczepności na lodzie początkowo pojawi się tylko na oponach do samochodów
osobowych. Z kolei informacja o przyczepności na śniegu będzie umieszczona także na oponach do
minivanów, lekkich aut dostawczych, ciężarowych i autobusów. Oznakowanie odpowiada
międzynarodowym standardom i regulacjom. Parametry dotyczące przyczepności na lodzie
przechodzą właśnie proces standaryzacji według ISO, a przyczepność na śniegu podlega regulacjom
Europejskiej Komisji Gospodarczej.

Nokian Tyres aktywnie współpracuje z władzami i instytucjami z krajów nordyckich, aby odpowiednio
zaktualizować informacje umieszczane na oponach.

Źródło: Nokian Tyres



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

24 godziny ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

1 dzień ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago