W ostatni weekend miesiąca, w dniach 25-27 października, w Poznaniu odbędzie się kolejna edycja targów pojazdów zabytkowych Retro Motor Show. Dla fanów klasycznych sportowych samochodów Porsche przygotowało nie lada atrakcję – na stoisku stworzonym wspólnie z Porsche Club Poland oraz Porsche Centrum Poznań wystąpi sześć egzemplarzy kultowych modeli Speedster, od klasycznego 356 aż po zeszłoroczny prototyp 911 Speedster typ 991, a także jego wersję produkcyjną.
Każdy z nich jest ucieleśnieniem purystycznej przyjemności z jazdy – lekkości, wyjątkowej dynamiki i wiatru we włosach. Prezentowane na wystawie samochody użyczone są przez Porsche Museum (poza najnowszym, produkcyjnym 911 Speedster).
W tym roku targi Retro Motor Show odbędą się już po raz czwarty. Impreza cieszy się dużym powodzeniem – ubiegłoroczną edycję odwiedziło prawie 37 tys. gości. To okazja do odbycia wspaniałej podróży przez historię motoryzacji oraz zobaczenia aut, które niejeden pasjonat dwóch i czterech kółek chciałby mieć w swoim garażu. Poza zabytkowymi samochodami na targach będzie można podziwiać wystawę pojazdów specjalistycznych i zapoznać się z ofertą firm zajmujących się renowacją klasyków, również w formie efektownych pokazów oraz wykładów. Dodatkową atrakcją będzie strefa retrotuningu z egzemplarzami po modyfikacjach. Oczywiście jeśli targi, to i giełda – podczas imprezy będzie można nie tylko oglądać, ale i kupić wymarzony zabytkowy wóz.
Tradycyjnie na targach Retro Motor Show będą gościły także samochody sportowe Porsche. W tym roku na oficjalnym stoisku producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen wystąpi zjawiskowa reprezentacja modeli Speedster – każdy z nich stanowi esencję prawdziwej wolności za kierownicą samochodu. Odmiany Speedster współtworzą historię Porsche już od 1952 roku. Ich przodkiem jest model 356 America Roadster z lekkim aluminiowym nadwoziem, opracowany na rynek amerykański i zbudowany w zaledwie 16 egzemplarzach. Uwzględniał on kluczowe elementy projektu Speedster, w tym lekkie poszycie dachowe i kubełkowe fotele. Jesienią 1954 roku Porsche wyprodukowało samochód znacznie tańszy od modelu 356 America Roadster, po raz pierwszy ze słowem „Speedster” w nazwie. Szybko wywołał on sensację w świecie sportów motorowych – łączył stalowe nadwozie kabrioletu z mocno pochyloną przednią szybą, minimalistycznym wyposażeniem wnętrza i rozkładanym dachem. W słonecznych stanach USA model 356 1500 Speedster, bo o nim mowa, natychmiast stał się hitem. Ten purystyczny wóz stworzono wyłącznie z myślą o czystej przyjemności z jazdy.
W kolejnym czasie pojawiły się inne wcielenia 356 Speedster, w tym 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster z 1,5-litrowym silnikiem typu bokser o mocy 110 KM – to pierwsze seryjne Porsche, które osiągało prędkość maksymalną 200 km/h. Wielki powrót nadwozia Speedster nastąpił pod koniec lat 80., wraz z debiutem modelu serii G, a później kolejnego, zbudowanego na bazie typu 964. W obu przypadkach mowa o bardzo rzadkich okazach (powstało, odpowiednio, 2103 oraz 945 sztuk). W 2010 roku Speedster wrócił na rynek jako samochód oparty na 911 typ 997 – i w jeszcze bardziej ekskluzywnej serii, bo liczącej zaledwie 356 sztuk. Najnowszą reinkarnacją takiego nadwozia jest Speedster zaprezentowany w 2018 roku, z okazji 70. urodzin marki Porsche. To kolejny samochód z zadatkami na cenionego i poszukiwanego klasyka – w wersji produkcyjnej, która również zostanie zaprezentowana na wystawie, został zbudowany w liczbie zaledwie 1948 egzemplarzy.
Teraz przedstawicieli pokoleń Porsche Speedster będzie można zobaczyć na targach Retro Motor Show w Poznaniu. Obok siebie wystąpią: 356 A 1600 Super Speedster (rocznik 1958), 911 Carrera 3.2 Speedster Turbolook (930), 911 Carrera 2 Speedster (964), 911 Speedster (997) oraz prototyp 911 Speedster (991). To naprawdę wyjątkowa okazja – taką kolekcję trudno w jednym miejscu spotkać nawet w Porsche Museum w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Tradycyjnie, wszystkie Speedstery mają nie tylko obniżone przednie szyby i unikalne konfiguracje, ale także mocne wolnossące silniki, zgodnie z koncepcją niezrównanej dynamiki jazdy pod gołym niebem.
Targi Retro Motor Show odbywają się w piątek 25 października (w godz. 11-19), w sobotę 26 października (godz. 10-18) oraz w niedzielę 27 października (godz. 10-17). Jednorazowy bilet wstępu zakupiony online kosztuje 21 zł (na miejscu: 28 zł). Dostępne są również tańsze bilety rodzinne, a także płatny parking dla gości. Impreza odbędzie się na terenie MTP, przy ul. Głogowskiej 14 w Poznaniu. Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej retromotorshow.pl.
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…