Infiniti Q50 S 3.0t – 405 KM z polotem i fantazją

To jeden z tych modeli, które wzbudzają zazdrość na drodze. Mocy mu nie brakuje, a design wnętrza i nadwozia potrafi zauroczyć nie tylko miłośnika marki. Infiniti odchodzi z Europy, ale auta marzeń pozostaną na naszych drogach. Szkoda, bo japońska marka w ciągu kilku lat rozwoju na polskim rynku zdobyła niemałą popularność.

Wszystkie oferowane modele cieszyły się dużym zainteresowanie, a przede wszystkim ceniono je za parametry eksploatacyjne i jakość.

Infiniti Q50 S 3.0t – nowoczesna jednostka napędowa

Pod szeroką maską i charakterystycznym wlotem powietrza Q50 z podwójnym łukiem znajdujemy jedną z czterech oferowanych jednostek napędowych Infiniti. Listę silników wysokiej mocy otwiera trzylitrowa benzynowa jednostka V6 z dwiema turbosprężarkami, umieszczona na prestiżowej liście dziesięciu najlepszych silników 2017 roku opublikowanej przez magazyn „Ward’s AutoWorld”.

Lexus, Infiniti, Audi – hybryda klasy premium w cenie popularnego kompaktu

Silnik ten dysponuje mocą 405 KM i jest bardziej niż godnym następcą niezwykle cenionej i wielokrotnie nagradzanej jednostki V6 serii VQ, która tradycyjnie, przez wiele lat była źródłem napędu sportowych modeli japońskiej marki.

Jednostka serii VR ma mniejszą pojemność skokową niż silnik V6 VQ (3,7 l), ale różnicę zrekompensowano licznymi nowatorskimi rozwiązaniami, które gwarantują większą przyjemność z jazdy. Jest wśród nich przede wszystkim układ zasilania z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wysokie ciśnienie zasilania umożliwia bardziej precyzyjne odmierzanie dawki wtryskiwanego paliwa – w zależności od położenia przepustnicy i obrotów silnika – tak, aby do komory spalania trafiało dokładnie tyle mieszanki, ile jest niezbędne do płynnego przyspieszania. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, silnik V6 serii VR jest najbardziej wydajną i najbardziej ekologiczną jednostką tego typu, oferowaną kiedykolwiek przez markę.

Silnik ma lekką konstrukcję ze stopów aluminium z wieloma rozwiązaniami obniżającymi opory tarcia, co zaowocowało jeszcze płynniejszą pracą, bardziej dynamicznymi osiągami oraz większą trwałością podzespołów. Jednym z istotniejszych elementów umożliwiających obniżenie masy jednostki napędowej jest wykorzystanie technologii natryskowego nakładania powłok gładzi cylindrowych w bloku silnika. To rozwiązanie nie tylko wpłynęło na obniżenie masy, ale dzięki szybszemu odprowadzaniu ciepła przyczynia się również do lepszego chłodzenia.

Innym ważnym elementem w konstrukcji silnika jest zastosowanie zintegrowanego z głowicą cylindrów kolektora wydechowego, co umożliwiło usytuowanie katalizatora w bezpośredniej bliskości wylotu spalin. Pozwoliło to na skrócenie drogi, którą muszą przebyć gorące spaliny, co z kolei umożliwia niemal natychmiastowe nagrzewanie się katalizatora. Teraz osiąga on optymalną temperaturę pracy dwukrotnie szybciej niż w poprzedniej generacji silników V6. Dzięki temu silnik reaguje szybciej i emituje mniej zanieczyszczeń podczas zimnego rozruchu. Przesunięcie katalizatora bliżej kolektora wydechowego przyniosło również zmniejszenie ciężaru – konstrukcja silnika jest teraz bowiem o wiele bardziej zwarta niż kiedykolwiek dotąd.

Jednostka VR zapewnia wyższą moc i większą dynamikę dzięki zastosowaniu na wskroś nowoczesnego układu doładowania z dwiema turbosprężarkami. Efektem jest szybsza i bardziej płynna reakcja silnika na operowanie pedałem przyspieszenia, a dodatkowa korzyść z tego rozwiązania to wyższa efektywność spalania. Zoptymalizowana konstrukcja łopatek turbiny pozwoliła na ogólną poprawę osiągów silnika, natomiast uzyskanie wyższych prędkości obrotowych turbosprężarek zaowocowało zmniejszeniem zwłoki w reakcji układu twin-turbo.

Silnik jest wyposażony dodatkowo w czujnik prędkości obrotowej turbiny, dzięki któremu obie turbosprężarki mogą bezpiecznie pracować przy prędkości do 220 tys. obr./min w trybie ciągłym, zaś chwilowo nawet do 240 tys. obr./min – a więc w zakresach wyższych niż to było możliwe do tej pory w silnikach typu V6. Dzięki większej zdolności do pracy na wyższych obrotach, obie turbosprężarki skuteczniej doładowują silnik, który w ten sposób uzyskuje wyższą moc i wyższe wartości momentu obrotowego.

Efektywność turbodoładowania i osiągi silnika dodatkowo zwiększono, montując chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler). Zastosowanie chłodzenia wodą umożliwia szybsze schładzanie powietrza wtłaczanego przez dwie turbosprężarki, co pozwala zmniejszyć typową dla układów turbo zwłokę i zwiększyć skuteczność przyspieszania. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie rozmiarów układu chłodzenia, dzięki czemu powietrze doładowujące ma do przebycia krótszą drogę, co z kolei zapewnia szybsze reakcje silnika na operowanie pedałem przyspieszenia. Elektronicznie sterowany siłownik otwierający zawór upustowy spalin umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę przepływu spalin kierowanych z pominięciem turbosprężarki. Celem jest ograniczenie zbędnej ilości spalin przechodzących przez zespół turbo, co wpływa na ogólną poprawę efektywności pracy silnika.

Trzylitrowa jednostka V6 generuje moc 405 KM przy 6400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 475 Nm silnik osiąga w zakresie 1600-5200 obr./min.

Infiniti Q50 S 3.0t – komfort jazdy

Wszystkie wersje Infiniti Q50 mają niezależne zawieszenie czterech kół, które zapewnia jeszcze bardziej harmonijne połączenie bardzo pewnego trzymania się drogi oraz wysokiego komfortu jazdy. W przednim zawieszeniu wykorzystano układ z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, natomiast koła tylne są osadzone na zawieszeniu wielowahaczowym ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami z systemem Dual Flow Path zapewniającym podwójną charakterystykę tłumienia (z wyjątkiem wersji Sport i hybrydowych). Wiele elementów konstrukcji zawieszenia jest wykonanych ze stopów aluminium, co pozwoliło zmniejszyć masę nieresorowaną. Przednie i tylne zawieszenie dodatkowo zaopatrzono w stabilizatory.

Infiniti Q50 S 3.0t – bogate wyposażenie

Już w podstawowej wersji Q50 imponuje długą listą wyposażenia standardowego obejmującą m.in. regulowane elektrycznie w ośmiu kierunkach przednie fotele, dwustrefową klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury, system nawigacji Infiniti z funkcją informacji o ruchu drogowym i odbiornikiem rozgłośni nadających w systemie cyfrowym (Digital Audio Broadcasting – DAB), system komunikacji i rozrywki Infiniti InTouch, a także 17-calowe aluminiowe obręcze kół.

Natomiast superszybki Infiniti Q50S 3.0t na rok 2018 oferuje m.in. fotele o obiciach ze skór anilinowych, chromowane na ciemno detale wykończenia wnętrza i łopatki mechanizmu zmiany biegów przy kierownicy, specjalne końcówki rur wydechowych, sportowe hamulce z zaciskami lakierowanymi na kolor czerwony, pełną gamę układów ułatwiających kierowanie w wersji SPORT TECH, a także – naturalnie – drzemiące pod maską 405 koni mechanicznych. Rodzinę

Infiniti Q50 S 3.0t – podsumowanie

To komfortowa limuzyna ze sportowymi genami. Dobrze wyposażona z nowoczesnym i ergonomicznym wnętrzem. Parametry eksploatacyjne mogą zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników.

Plusy:

+ nowoczesny design nadwozia i wnętrza

+ bogate wyposażenie standardowe

+ mocna jednostka napędowa

+ komfortowe zawieszenie

+ ergonomiczne przednie fotele

Minusy:

– brak w ofercie wentylowanych foteli

– przestarzały system multimedialny

Infiniti Q50 S 3.0t – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika2997 cm3, V6, turbo benzyna
Moc405 KM przy 6400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy475 Nm przy 1600-5200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd7-biegowy automat, napęd na tył
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,1 s
Średnie zużycie paliwa9,1 l/100 km (producent)
Masa własna1787 kg
Długość4800 mm
Szerokość1820 mm
Wysokość1430 mm
Rozstaw osi2850 mm
Rozstaw kół przód/tył1535 / 1560 mm
Pojemność zbiornika paliwa80 l
Pojemność bagażnika500 l
Cenaod 224 490 zł