Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – nieprzerwane pasmo sukcesów

To jeden z najbardziej udanych modeli marki Nissan. Crossover, którego sprzedaż na świecie od chwili premiery w 2006 roku przekroczyła granicę  4,5 mln egzemplarzy. Na rynki europejskie produkowany jest w brytyjskim Sunderland. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja.

Japoński crossover po raz pierwszy został oficjalnie zaprezentowany w październiku 2006 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Był to pierwszy model, którego design został zaprojektowany przez Nissan Design Europe w Londynie przy współpracy z Nissan Technical Centre Europe w Crenfield. W grudniu 2006 roku z taśmy brytyjskiej fabryki Nissana w Sunderland zjechały pierwsze seryjne egzemplarze.

Już pierwsza generacja okazała się sukcesem i w 2008 roku do oferty dołączono wersję 7-osobową Qashqai+2 (NJ10), która jednak nie cieszyła się aż tak wielkim zainteresowaniem jak tego oczekiwał producent. Ostatecznie przetrwała tylko w pierwszej generacji modelu.

Pierwsza generacja zbudowana została na platformie znanej z Nissana X-Trail i Renault Koleos. Druga generacja otrzymała koncernowa platformę CFM-C, dzięki której auto stało się dłuższe i lżejsze. Natomiast trzecia generacja przejęła wszystko co najlepsze dzięki zmodyfikowanej platformie CFM-CD, która trafiła także do Nissana X-Trail i Renault Austral.

Nissan Qashqai – generacje

GeneracjaJ10 (2006-2010)NJ10 (2008-2013)J11 (2013-2021)J12 (2021-obecnie)
Długość4315 mm4535 mm4394 mm4425 mm
Szerokość1785 mm1785 mm1806 mm1835 mm
Wysokość1605 mm1605 mm1595 mm1625 mm
Rozstaw osi2630 mm2760 mm2646 mm2665 mm
Masa własna1356-1685 kg1356-1685 kg1318-1695 kg1405-1803 kg
Bagażnik410/1513 l130-550/1520 l410/1598 l436 l

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – sztywniejsze nadwozie

Jednym z najbardziej znaczących ulepszeń w zakresie poprawy zachowania samochodu w czasie jazdy jest ogólne zwiększenie sztywności nadwozia – o 48% w porównaniu do ustępującego modelu. Dzięki sztywniejszej płycie podłogowej inżynierowie Nissana mogli precyzyjniej dostroić charakterystykę sprężyn i amortyzatorów zawieszenia, wiedząc, że będą one teraz reagować wyłącznie na nierówności nawierzchni, a nie na ruchy wynikające z ograniczonej sztywności platformy. Zwiększy to precyzję prowadzenia, skróci czas reakcji i zredukuje wibracje.

Nissan ARIYA – na nowo definiuje wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym

Pomimo ogólnego zwiększenia sztywności, nadwozie jest o ponad 60 kg lżejsze, co przyczynia się do ogólnej poprawy ekonomii eksploatacji nowego modelu i jednocześnie zmniejsza siły bezwładności pojazdu występujące podczas jazdy, dzięki czemu kierowcy odczują poprawę jego zwinności.

Nowy Nissan X-Trail – czwarta generacja bez tajemnic

Tylne zawieszenie występuje w dwóch odmianach. Zawieszenie z belką skrętną jest przeznaczone dla wersji z napędem na jedną oś z 19-calowymi lub mniejszymi kołami. Belka skrętna została zmodernizowana w stosunku do poprzedniego modelu poprzez dodanie nowego górnego elementu tłumiącego, który zwiększa punktową sztywność nadwozia i zmniejsza przenoszenie drgań do wnętrza. Dodano również ulepszony odbojnik zwiększający płynność ruchu tylnego zawieszenia w skrajnych położeniach oraz chroniący przed wstrząsami.

Aby zmaksymalizować skuteczność amortyzatorów, zmieniono ich położenie na bardziej pionowe, co zmniejsza ich wewnętrzne tarcie, a tym samym optymalizuje działanie, zapewniając lepsze tłumienie sił pochodzących od nierówności nawierzchni i płynniejszą jazdę, a także polepsza kontrolę nad przechyłami poprzecznymi samochodu.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – zelektryfikowane układy napędowe

Model oferowany z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich oparty jest na 1,3-litrowym benzynowym silniku typu mild hybrid, dostępnym w dwóch wariantach mocy.

Układ 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) typu mild hybrid dostępny w nowym modelu Qashqai to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która łączy wspomaganie ruszania, wydłużony czas wyłączenia pracy silnika benzynowego, szybki restart i wyłączenie silnika na biegu jałowym (tylko Xtronic), co skutkuje poprawą zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4g/km). Układ ALiS zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 22 kg.

Podczas hamowania następuje odzyskiwanie energii, magazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzona energia jest następnie dostarczana do systemu w przypadku krótkiego postoju z wyłączonym silnikiem (Idling Stop), wyłączenia silnika przy hamowaniu z niewielką prędkością (Coasting Stop; tylko wersje Xtronic) i podczas wspomagania przyspieszania (Torque Assist).

W czasie wytracania prędkości i przy prędkości mniejszej niż 18 km/h, przy lekkim hamowaniu, silnik wyłącza się, a zgromadzona energia jest wykorzystywana do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Pozwala to na wydłużenie czasu wyłączenia silnika, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów Xtronic została zaprojektowana tak, aby w codziennej jeździe oferować to, co najlepsze. W mieście, przy częściowym otwarciu przepustnicy, przyspieszenie jest płynne, a prędkość obrotowa silnika pozostaje stała. Kiedy jednak wymagane jest natychmiastowe przyspieszenie, skrzynia biegów natychmiast znajduje optymalne przełożenie i reaguje w sposób skokowy, dając poczucie jeszcze lepszego zestrojenia z silnikiem.

Układ napędu na cztery koła został zmodernizowany i wyposażony w sprzęgło nowego typu, które po wykryciu poślizgu przednich kół pięciokrotnie szybciej niż w modelu poprzedniej generacji rozpoczyna przekazywanie siły napędowej na tylne koła. Dzięki nowemu przełącznikowi trybów jazdy na konsoli środkowej możliwa jest lepsza interakcja kierowcy z samochodem. Pozwala on kierującemu wybrać tryb pracy napędu na cztery koła w zależności od warunków jazdy. Dostępne są tryby: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – cyfrowy kokpit

Wirtualny kokpit z 12-calowym wyświetlaczem TFT  i system multimedialny są udanym połączeniem klasycznych metod sterowania z nowoczesnymi rozwiązaniami. Zachowanie tradycyjnych pokręteł ułatwia życie kierowcy i współpasażerowi. System multimedialny bezproblemowo współpracuje z AndroidAuto i AppleCarPlay, oferując w przypadku drugiego również obsługę bezprzewodową. Mamy też do dyspozycji ładowarkę indukcyjną.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – ocena

To auto może się podobać. Ma gustowny design i pojemne, komfortowe wnętrze z wirtualnym kokpitem i obsługą systemu audio, w którym zachowano tradycyjne pokrętła. Szczególnie zadowoleni będą pasażerowie zajmujący miejsce na tylnej kanapie, gdzie miejsca na nogi (nawet dla osób o wzroście ponad 190 cm) nie zabraknie. Do tego wszystkiego bagażnik o pojemności 479 litrów. Zbiornik paliwa o pojemności 55 l wystarcza z powodzeniem na pokonanie dystansu ok. 600 km.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV 158 KM XTRONIC 4WD – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1332 cm³, R4, turbobenzyna
Moc158 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy270 Nm przy 1800 obr./min
Skrzynia biegów i napędbezstopniowa CVT, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg. producenta7,1 l/100 km
Długość4425 mm
Szerokość1835 mm
Wysokość1625 mm
Rozstaw osi2665 mm
Pojemność zbiornika paliwa55 l
Pojemność bagażnika479 l
Masa własna1441 kg
Cena wersji Tekna183 150 zł