Nissan Ariya – w pełni elektryczny crossover coupé na nowe czasy

Ten elektryczny crossover coupé otwiera nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana.Prezes i dyrektor generalny Makoto Uchida i dyrektor operacyjny Ashwani Gupta przedstawili Nissana Ariya światowej publiczności podczas transmitowanego na żywo wydarzenia w Pawilonie Nissana w Jokohamie, który wkrótce zostanie otwarty dla publiczności.

Ariya – pierwszy stuprocentowo elektryczny crossover coupé Nissana – oferuje dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy, a w jego wnętrzu panuje przyjazna atmosfera luksusowego salonu. Funkcje jazdy autonomicznej uwalniają od stresu, a osobisty asystent głosowy oraz płynnie działające opcje łączności zwiększają poczucie pewności na drodze. W takim otoczeniu chętnie spędzają czas zarówno kierowca, jak i pasażerowie. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya jest doskonałym partnerem zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach.

Nissan Ariya w dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w2019r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2017r. To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.

Nissan Ariya to naprawdę piękny i niezwykły samochód” – powiedział Ashwani Gupta. „Dzięki niemu możesz pojechać dalej, łatwiej i wygodniej. Ariya została zaprojektowana, by zachwycać i wyrażać to, do czego dąży Nissan – by czynić życie naszych klientów lepszym”.

Ariya zbudowana na nowej platformie samochodów elektrycznych Sojuszu jest najdoskonalszym wyrazem koncepcji Nissan Intelligent Mobility, czyli firmowej strategii dalszego zwiększania atrakcyjności produkowanych pojazdów oraz dążenia do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach.

Nissan – samochód koncepcyjny to pierwszy krok na drodze do modelu produkcyjnego

Oparta na trzech głównych filarach koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja) Ariya łączy zaawansowaną technologię samochodu elektrycznego  z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna, oferując zupełnie nowe wrażenia zjazdy.

Nadwozie

Zastosowanie platformy stuprocentowo elektrycznego samochodu wyeliminowało fundamentalne ograniczenia i pozwoliło projektantom przyjąć nowe podejście do poszczególnych elementów pojazdu.

Stylistyka modelu Ariya jest pierwszym „punktem styku” z koncepcją Nissan Intelligent Mobility, sygnalizującym istotne przeformułowanie zasad projektowania samochodów marki Nissan. Ta nowa filozofia jest oparta na ponadczasowym japońskim futuryzmie –tak Nissan określa wybitnie japońskie podejście cechujące się minimalizmem, ale w zdecydowanie nowoczesnej odsłonie. Projektanci realizują to podejście poprzez atrybuty samochodu elektrycznego, który można opisać słowami: elegancki, seksowny i spójny. Towarzyszą im zaawansowane rozwiązania stylistyczne i funkcjonalne, pozwalające cieszyć się jazdą i użytkowaniem auta z zupełnie nowej perspektywy.

Zgodnie z japońską koncepcją iki, wyrażającą się poprzez szykowną nowoczesność modelu Ariya, przód prezentuje konsekwentną, elegancką i świeżą estetykę. Najważniejszym jego elementem jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza, w której tradycyjny trójwymiarowy japoński wzór kumiko prześwieca spod gładkiej powierzchni, osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka, nie zakłócając estetycznej spójności przodu auta.

Przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku aerodynamicznej tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20diodami LED. Nowe logo reprezentuje pasję i zaangażowanie Nissana na rzecz innowacyjności przejawiającej się w kwestionowaniu konwencjonalnego podejścia. Zachowano wnim zarówno okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Zasygnalizowano jednak także drogę ku przyszłości opartej na usługach mobilności oraz elektryfikacji.

Dolna część tarczy jest otoczona subtelnym podświetleniem, które uaktywnia się – podobnie jak podświetlenie logo – gdy Ariya jest gotowa do jazdy. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych mini projektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V.

Niska i smukła linia dachu sprawia, że widziana z profilu Ariya wydaje się przecinać powietrze. Sportowe pięcioramienne 19‑calowe aluminiowe obręcze kół (w zależności od wersji wyposażenia dostępne są również koła 20‑calowe) podkreślają dynamiczną sylwetkę i sportowy charakter samochodu.

Pojedyncza, niczym niezakłócona pozioma linia biegnąca wzdłuż boku nadwozia łączy jego przedni i tylny pas. Potęguje ona wrażenie jednostajnego ruchu, dodając sylwetce zarówno urody, jak i dramatyzmu.

Tył modelu Ariya prezentuje się równie intrygująco, za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł nie zdradza swojej funkcji w zaparkowanym samochodzie, natomiast w trakcie jazdy jest w całości podświetlony na czerwono. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i wysoko zamontowany spojler dachowy sygnalizują imponujące możliwości samochodu elektrycznego.

Wnętrze

Japońskie określenie ma — odnoszące się do otwartości miejsca i czasu — pasuje do kabiny modelu Ariya, którą zaprojektowano pod kątem maksymalnej efektywności i komfortu. Wnętrze przypomina raczej elegancką kawiarenkę na pokładzie statku kosmicznego niż przedział pasażerski tradycyjnego samochodu — a przy tym intryguje i zapowiada znakomite osiągi. Zastosowanie zupełnie nowej platformy samochodu elektrycznego umożliwiło zaprojektowanie kabiny należącej do najprzestronniejszych w swojej klasie.

Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny.

Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej imają formę przełączników pojemnościowych. Wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika, co podkreśla technologiczne zaawansowanie i luksusowy charakter kokpitu.

Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.

Regulowaną konsolę środkową można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Na konsoli znajduje się selektor trybu jazdy, który idealnie leży w dłoni, sprzyjając jeździe w zrelaksowanej pozycji. Poszczególne funkcje są łatwo wyczuwalne pod palcami, a wybór trybu jest potwierdzany wibracją.

Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę. Detale stylistyczne i dekoracyjne znajdują się także z tyłu kabiny, który jest równie finezyjny i komfortowy jak jej przód. Cienkie oparcia przednich foteli znajdują się dokładnie na wysokości słupka B, aby nie zakłócać panoramicznego widoku. Ariya jest też wyposażona w szyberdach dodatkowo zwiększający poczucie przestronności.

e-4ORCE: komfort i znakomite właściwości jezdne bez kompromisów

Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania takim napędem –e‑4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w100% na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła. We‑4ORCE wykorzystano doświadczenia zgromadzone przy opracowywaniu takich rozwiązań do kultowych samochodów terenowych i sportowych jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E‑TS w Nissanie GT‑R czy inteligentny napęd 4×4 w Nissanie Patrolu.

Zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Samochód precyzyjnie utrzymuje zadany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu. Dzięki wyjątkowej precyzji sterowania silnikami oraz hamowaniem reakcje samochodu ściśle odpowiadają oczekiwaniom kierowcy na przykład przy pokonywaniu zakrętów na zaśnieżonej drodze. Taka pewność prowadzenia niezależnie od jakości nawierzchni sprawia, że nawet kierowcy  o krótkim stażu mogą czerpać pełną przyjemność zjazdy w każdych warunkach.

Inżynierowie dopracowali precyzję działania systemu e‑4ORCE oraz dwóch silników elektrycznych pod kątem zapewnienia niezrównanego komfortu jazdy. Przechyły nadwozia przy ruszaniu i hamowaniu ograniczono do minimum, uzupełniając typowy dla współczesnych samochodów elektrycznych i hybrydowych układ hamowania regeneracyjnego na przedniej osi o analogiczny układ dla tylnych kół.

Oprócz optymalizacji rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół, aby poprawić stabilność w zakrętach. Dzięki temu tor jazdy na zakręcie jest zgodny z intencjami kierowcy przy znacznym ograniczeniu potrzeby jego korygowania.

Inteligentna energia: imponujące osiągi przydatne w różnych sytuacjach

W pełni elektryczny zespół napędowy modelu Ariya jest przykładem udanej integracji zaawansowanej technologii samochodów elektrycznych. Połączenie znakomitej dynamiki, opcji ładowania i wydłużonego zasięgu pozwala zaoferować nowy poziom emocji w bezemisyjnej motoryzacji.

Pięć wersji przewidzianych na europejski rynek, w tym dwie z przednim napędem oraz wersje z napędem na wszystkie koła, zaspokoi potrzeby szerokiego grona klientów.

Ariya 63 kWh z napędem na jedną oś jest idealna dla mieszkańców miast i przedmieść, którzy chcą dojeżdżać do pracy samochodem elektrycznym nowej generacji, oferującym wyjątkowy styl i wysoką jakość. Ariya 87 kWh z napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg, więc sprawdzi się na dłuższych trasach.

Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje atrakcyjną równowagę między osiągami a ceną w swoim segmencie. Samochód wyróżnia się znakomitymi osiągami bez uszczerbku dla zasięgu oraz innowacyjnymi technologiami, takimi jak dwa silniki elektryczne oraz sterowanie napędem e‑4ORCE, zapewniające zrównoważone i przewidywalne przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła. Ariya e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg i wszystkie zalety technologii e‑4ORCE. Ariya e‑4ORCE 87 kWh Performance to wersja flagowa o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii.

Niezależnie od tego, czy klient zdecyduje się na napęd na jedną czy obie osie, moc i osiągi modelu Ariya zapewnią mu wiele emocji zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach. Zwłaszcza w tym drugim przypadku istotna jest zdolność Nissana Ariya do holowania przyczepy o masie do 1500 kg.

Komfort i budząca respekt moc

Nowa platforma samochodu elektrycznego zastosowana w modelu Ariya została zoptymalizowana pod kątem znakomitych właściwości jezdnych. Pakiet akumulatorów znajduje się pod podłogą w środkowej części pojazdu, co przekłada się na nisko położony środek ciężkości i niemal równy rozkład mas między przednią a tylną osią. Płaski akumulator oraz poprzeczne wzmocnienie zintegrowane z jego obudową umożliwiły zastosowanie płaskiej podłogi przy imponującej sztywności konstrukcji. Odpowiednio dobrane elementy zawieszenia zapewniają stabilność i komfort jazdy oraz skutecznie izolują kabinę od wibracji i hałasu.

Tylne zawieszenie wielowahaczowe wraz z silnikiem elektrycznym (w wersjach z e-4ORCE) gwarantuje idealne proporcje między komfortem jazdy oraz właściwościami jezdnymi i dynamiką.

Trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach. Płaski i aerodynamicznie wyprofilowany spód samochodu pozwala zachować stabilność, a mały promień skrętu sprawia, że Ariya doskonale radzi sobie nie tylko na autostradzie, ale także na wąskich ulicach miast ina parkingach.

Każda wersja Nissana Ariya nie tylko oferuje imponujący zasięg w swoim segmencie, ale także błyskawicznie go odzyskuje dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS (Combined Charging System) w Europie. Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.

Nissan Ariya 63kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4kW do użytku domowego, awersję z akumulatorem 87kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130kW.

Inteligentna integracja: aktualizacja oprogramowania i maksymalne wykorzystanie potencjału Nissana Ariya

Ariya jest przykładem realizacji filozofii Nissana, który stara się projektować intuicyjne i dostarczające emocji samochody pod kątem potrzeb kierowcy. Dlatego też nowy model jest wyposażony w najnowsze opcje łączności, w tym nowy interfejs człowiek-maszyna, a oprogramowanie sprzętowe poszczególnych układów jest aktualizowane drogą radiową. Jedną z inteligentnych technologii wspomagających jest hybrydowy system rozpoznawania mowy, który rozumie język naturalny. Kierowca może za jego pośrednictwem obsługiwać wybrane funkcje bez odrywania wzroku od drogi.

Komfort użytkowania podnosi na przykład możliwość zdalnego sprawdzania stanu naładowania akumulatora choćby w czasie śniadania czy porannej kawy. Funkcja inteligentnego planowania trasy pilnuje rozkładu dnia, przypominając, że czas już ruszyć do zaprogramowanego wcześniej celu podróży. W czasie jazdy system monitoruje warunki drogowe i ewentualnie sugeruje alternatywną trasę, aby skrócić czas dojazdu. Przez aplikację Nissan Connect kierowca może ustawić klimatyzację według własnych upodobań jeszcze zanim wsiądzie do samochodu.

Nissan Ariya rozpoznaje też zbliżającego się posiadacza inteligentnego kluczyka i odblokowuje drzwi. Przednie i tylne światła oraz podświetlenie emblematu Nissana włączają się automatycznie, gdy samochód wykryje obecność swojego właściciela. Oświetlenie wnętrza zapala się stopniowo i łagodnie z chwilą otwarcia drzwi. Położenie fotela, kierownicy oraz ruchomej środkowej konsoli są już ustawione na podstawie profilu kierowcy zaprogramowanego w inteligentnym kluczyku. Oświetlenie andon nawiązuje do tradycji japońskiego rzemiosła. Gdy już wszyscy zajmą miejsca w fotelach i drzwi zostaną zamknięte, oświetlenie wnętrza powoli gaśnie, a pulsujący przycisk uruchamiania silnika zaprasza do jego użycia ich wycenia kierownicy.

Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości imają przekątne 12,3cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Układ wyświetlaczy przypomina falę, dzięki czemu najważniejsze informacje, w tym stan naładowania akumulatora, zasięg i podpowiedzi systemu nawigacji, są łatwo dostępne i można je przewijać prostym gestem. Poszczególne informacje można też przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.

Ariya ma również jeden z największych kolorowych wyświetlaczy przeziernych w swoim segmencie. Na wyświetlaczu projekcyjnym, w polu widzenia kierowcy oraz w przejrzystym formacie, podawane są podobne informacje, jak na zestawie wskaźników.

Zaczynając pytanie od „Hello Nissan” lub „Hey Nissan”, użytkownik może poprosić o podanie informacji dotyczących pojazdu, ustawić trasę podróży lub wyszukać interesujące punkty w okolicy. Wybór listy odtwarzania czy regulacja temperatury w kabinie nie wymaga odrywania wzroku od drogi. Polecenia wydawane Nissanowi Ariya są realizowane przez hybrydowy system rozpoznawania mowy, który rozumie język naturalny i normalne zdania używane w zwykłej rozmowie. Dzięki modułowi łączności 4G system może sięgnąć do danych w chmurze, aby lepiej zrozumieć mniej oczywiste pytania użytkownika.

Ariya jest również pierwszym modelem Nissana, w którym oprogramowanie sprzętowe jest aktualizowane zdalnie, drogą radiową. Technologia Remote Software Upgrade umożliwia aktualizację oprogramowania zainstalowanego w pojeździe, w tym oprogramowania systemu multimedialnego, układów elektrycznych i elektronicznych, układów sterujących charakterystyką zawieszenia, klimatyzacji oraz innych ustawień samochodu elektrycznego. Właściciel nie musi się w tym celu udawać do serwisu. Dzięki przesyłanym na bieżąco okresowym aktualizacjom Ariya zawsze wykorzystuje swój pełen potencjał. Podwójny system pamięci pozwala odbierać aktualizacje nawet w czasie jazdy. Dane aktualizujące są pobierane i zapisywane w osobnym module pamięci. Po zakończeniu pobierania system przełącza się na zaktualizowany moduł. Aktualizacje przebiegają szybko i bezproblemowo, a z nowych funkcji można korzystać praktycznie natychmiast po ich zainstalowaniu.

Przyszłość samochodów elektrycznych właśnie nadeszła

Crossover coupé Nissan Ariya wyznacza początek nowej ery samochodów elektrycznych, oferując wyjątkowe osiągi i najwyższy komfort jazdy. Jest to zasługą technologii Nissan Intelligent Mobility, czyli najnowocześniejszych systemów wspomagających kierowcę oraz reagujących na jego zamiary i pomagających w ich realizacji. Stylistyka inspirowana ponadczasowym japońskim futuryzmem zapewnia kierowcy i pasażerom zindywidualizowane wrażenia przewyższające ich oczekiwania.

Więcej informacji o dostępności modelu Ariya i jego cenach w Europie zostanie opublikowanych w najbliższych miesiącach.

W Europie dostępnych będzie pięć wersji Nissana Ariya:

Dane techniczne pojazdów na rynek europejskiAriya (2WD)Ariya (AWD – e-4ORCE)
63 kWh87 kWh63 kWh87 kWh87 kWh

Performance

Pojemność
akumulatora
65 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
65 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
90 kWh
(nominalna)
(szacunkowa, przed homologacją)63 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
63 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
87 kWh
(użyteczna)
Moc160 kW178 kW205 kW225 kW290 kW
Moment obrotowy300 Nm300 Nm560 Nm600 Nm600 Nm
Przyspieszenie
(0-100 km/h)
7,5 s7,6 s5,9 s5,7 s5,1 s
Prędkość
maksymalna
160 km/h160 km/h200 km/h200 km/h200 km/h
Szacunkowy zasięg
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP)
Do 360 kmDo 500 kmDo 340 kmDo 460 kmDo 400 km
Długość4595 mm
Szerokość1850 mm
Wysokość1660 mm
Masa
(w zależności od
wersji i wyposażenia)
1,8-2,3 t
Rozstaw osi2775 mm
Pojemność
bagażnika
2WD: LHD 468 l; RHD 466 l
4WD: LHD 415 l; RHD 408 l
Standard
ładowania
CCS (dla Europy)
Rozmiar opon
(przód i tył)
235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie)

Powyższe dane techniczne zostały podane wg stanu na lipiec 2020 r., przed homologacją.

Nazwy modeli, wyposażenie i dane techniczne mogą różnić się na poszczególnych rynkach.

Źródło: Nissan