Mazda – rekordowe dziedzictwo

Podejmowanie niekonwencjonalnych działań i nowych wyzwań w dążeniu do dostarczenia jak największej przyjemności z jazdy wpisane jest w DNA Mazdy. Potwierdzają to księgi rekordów i kroniki wydarzeń historycznych pełne dowodów determinacji producenta, by osiągnąć sukces wybierając własną drogę. Te zróżnicowane i liczne rekordy, kamienie milowe oraz inne legendarne osiągnięcia dotyczą wielu obszarów działalności firmy.

Wszystko zaczęło się w 1931 roku, gdy firma produkująca obrabiarki zbudowała swój pierwszy trójkołowy pojazd ciężarowy i nadała mu nazwę Mazda-Go. Toyo Kogyo Co., – tak wtedy nazywała się Mazda, miała zmienić się na przestrzeni kolejnych dekad w producenta, który do dziś wypuścił na rynek ponad 50 milionów samochodów i zamierza osiągnąć zdolność produkcyjną ponad 2 milionów sztuk pojazdów rocznie do 2024 r. Od samego początku, przez wszystkie lata swojej działalności, firma zawsze stawiała sobie ambitne cele i wysoko zawieszała poprzeczkę.

Chronologia znaczących wydarzeń

1936 r.

Mazda wyrusza w swoją pierwszą trasę promocyjną po Japonii z pięcioma modelami Mazda-Go (typ KC oraz DC). Startując z Kagoshimy, najdalej na południe wysuniętego cyplu głównego japońskiego archipelagu wysp, ekspedycja udowadnia wytrzymałość trójkołowej ciężarówki. Na trasie liczącej 2700 km, pojazdy pokonują zakurzone, błotniste i kamieniste drogi, by po 25 dniach podróży dotrzeć do Tokio. Zainteresowanie prasy i opinii publicznej znacząco podniosło wyniki sprzedaży, a zachęcony tym sukcesem producent już w 1940 roku przedstawił prototyp swojego pierwszego samochodu osobowego. Druga wojna światowa wstrzymała jednak rozpoczęcie produkcji czterodrzwiowego sedana.

1945 r.

Mazda wznawia produkcję w fabryce w Hiroszimie w zaledwie cztery miesiące po zrzuceniu bomby atomowej na to miasto. 

1960 r.

Firma debiutuje na rynku samochodów osobowych w prawdziwie rekordowym stylu dzięki premierze Mazdy R360 Coupé. Urocze i lekkie coupé z układem miejsc 2+2 zdobywa już w pierwszym roku 65% udział w dynamicznie rozwijającym się segmencie mikrosamochodów w Japonii oraz 15% udziału w całym lokalnym rynku samochodów osobowych.

Mazda zaprasza na wirtualną wizytę do Muzeum Mazdy w Augsburgu

1967 r.

Premiera Mazdy Cosmo / 110S – pierwszego na świecie seryjnie produkowanego pojazdu wyposażonego w dwurotorowy silnik Wankla i zaledwie drugiego masowo produkowanego modelu w historii napędu rotorowego. Cosmo był pierwszym samochodem z silnikiem Wankla, biorącym udział w wyczerpującym 84-godzinnym wyścigu długodystansowym Marathon de la Route na słynnym niemieckim torze Nürburgring, który ukończył na 4. Miejscu w klasyfikacji generalnej w 1968 r.

Mazda dostosowuje produkcję samochodów do sytuacji związanej z koronawirusem

1970 r.

Mazda produkuje stutysięczny egzemplarz samochodu z silnikiem Wankla – takiego poziomu produkcji nie osiągnął nigdy żaden inny producent. Producent z Hiroszimy do tej pory wprowadził do sprzedaży niemal dwa miliony samochodów osobowych, pickupów i vanów wyposażonych
w tę unikalną jednostkę napędową.

1973 r.

Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio Mazda dokonuje przełomu i prezentuje pojazd przyszłości – Mazda CVS Personal Car. Wyprzedzający w wielu sferach swoje czasy, prototypowy, autonomiczny i elektryczny minivan zapowiadał wizję ruchu samochodowego przyszłości, która dynamicznie ewoluuje do dziś.

1977 r.

Dwie Mazdy 323 pokonują 15 000 km w podróży z Hiroszimy na swoją premierową prezentację podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Podczas 40-dniowej trasy nie odnotowano żadnych usterek z wyjątkiem kilku przebitych opon. Nowy kompaktowy model dowiódł swojej niezawodności jeszcze zanim trafił do sprzedaży.

1978 r.

Wprowadzenie do sprzedaży Mazdy RX-7 – stylowego, kompaktowego sportowego coupé. Zachwycająca w prowadzeniu RX-7, stanie się najpopularniejszym modelem z silnikiem Wankla w historii, notując rekordową sprzedaż 811 000 egzemplarzy w ramach trzech generacji i niezliczone rekordy na torach wyścigowych. W tym samym roku, zmodyfikowana Mazda RX-7 ustanawia rekord prędkości w swojej klasie, osiągając 296 km/h podczas prób w Bonneville Salt Flats w USA.

Lata 80. XX wieku

Kultowa RX-7 z silnikiem Wankla ustanawia liczne rekordy na torach wyścigowych, wygrywając między innymi ponad 100 wyścigów IMSA, więcej niż jakikolwiek samochód z klasycznym silnikiem tłokowym. Jednocześnie, Mazda RX-7 dominowała w klasie GTU (poniżej 2500 cm3 pojemności skokowej) podczas wyścigu 24 Hours of Daytona aż przez 12 lat z rzędu (lata 1982-93). W 1986 r. II generacja RX-7 ustanowiła nowy rekord prędkości w swojej klasie z wynikiem 383,7 km/h także w Bonneville.

1989 r.

Mazda prezentuje model MX-5, samodzielnie ożywiając segment klasycznych roadsterów stosując koncepcję Jinba-Ittai, czyli „jedności jeźdźca i konia”. Wyznaczając nowe standardy w zakresie lekkiej konstrukcji i łatwo osiągalnej radości z prowadzenia, ten niedrogi, dwumiejscowy roadster staje się natychmiastowym przebojem, wielokrotnie bijąc własne rekordy produkcji i sprzedaży, jednocześnie zdobywając setki nagród na świecie i przyciągając tętniącą życiem społeczność fanów. Staje się również najczęściej startującym w wyścigach samochodem produkcyjnym na świecie.

1990 r.

W nawiązaniu do historycznej podróży w 1977 roku, sześć modeli Mazdy (626, 323 oraz użytkowe E2200) pokonują trasę z Japonii do europejskiej centrali w Leverkusen, wiodącą w większości przez rozpadający się właśnie Związek Radziecki.

1991 r.

Jednym z najbardziej spektakularnych zwycięstw w historii silnika Wankla, jest wygrana Mazdy 787B w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Było to pierwsze w historii zwycięstwo producenta z Japonii i jedyne dla pojazdu napędzanego silnikiem z wirującymi tłokami. 

1993 r.

Premiera Mazdy Xedos 9 (zwanej także Millenia lub Eunos 800) – pierwszego seryjnie produkowanego samochodu dostępnego z silnikiem pracującym w cyklu Millera. Sedan należący do segmentu E wyposażony w 2,3-litrowy silnik V6, wyposażony został w unikalną konfigurację łączącą opóźnione zamykanie zaworu dolotowego z turbosprężarką w celu uzyskania większej mocy z mniejszej pojemności przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.

1995 r.

Zmodyfikowana, III generacja RX-7 ustanawia kolejny rekord prędkości w Bonneville osiągając 389 km/h.

2000 r.

Księga Rekordów Guinnessa odnotowuje, że MX-5 jest najlepiej sprzedającym się dwu-miejscowym roadsterem w historii z wynikiem 532 000 egzemplarzy. Od tego czasu statystyki sprzedaży były wielokrotnie aktualizowane, a MX-5 utrzymuje nadal ten wspaniały tytuł z liczbą ponad miliona sprzedanych sztuk.

2004 r.

Mazda RX-8 z silnikiem Wankla korzystała z najlepszych rozwiązań swojej poprzedniczki. Ustanowiła 40 międzynarodowych rekordów FIA podczas 24-godzinnego maratonu na torze Papenburg w północnych Niemczech.

2011

Premierowa prezentacja Technologii Skyactiv – gamy niekonwencjonalnych silników, skrzyń biegów, nadwozi i podwozi zaprojektowanych w celu maksymalizacji oszczędności paliwa, wydajności, bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Technologii Skyactiv tym towarzyszy nowa stylistyka projektowania Mazdy – KODO – Dusza Ruchu. Debiutujące w modelu CX-5 – całkowicie nowym przedstawicielu segmentu SUV – rozwiązania Skyactiv i stylistyka KODO będą konsekwentnie adaptowane do każdej kolejnej generacji modeli Mazdy, spotkają się z doskonałym przyjęciem na rynku i zostaną wielokrotnie nagrodzone.

2013 r.

Kilka egzemplarzy nowej generacji Mazdy 3 powtarza słynną trasę przejazdu z Japonii do Niemiec przez Rosję, Białoruś i Polskę – tym razem z fanami, dziennikarzami i blogerami, relacjonującymi na żywo emocje przejazdu z trasy na miejsce premiery podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie.

2013 r.

Społeczność fanów Mazdy ustanawia nowy Rekord Świata Guinnessa tworząc najdłuższą paradę z udziałem 683 egzemplarzy MX-5 podczas wspólnego przejazdu w Lelystad w Holandii. Tym samym pobity został dotychczasowy rekord z 2010 roku ustanowiony w Essen w Niemczech podczas wspólnego przejazdu 459 sztuk MX-5.

2014 r.

Mazda6 demonstruje możliwości swojego silnika Skyactiv-D, pobijając poprzedni rekord najwyższej średniej prędkości podczas 24-godzinnej jazdy (221.1 km/h vs 209.8 km/h) na niemieckim owalu w Papenburgu. Przy tej okazji pobitych zostało wiele innych rekordów FIA dla turbodiesli o pojemności z przedziału pojemności 2.0-2.5 l.

2014 r.

Fani Mazdy pobili rekord świata, gromadząc w jednym miejscu 1934 roadsterów z całej Ameryki Północnej podczas imprezy organizowanej na torze Mazda Raceway w stanie Kalifornia.

2016 r.

Milionowy egzemplarz MX-5 czwartej generacji opuścił taśmę montażową w fabryce Nr 1 Ujina w Hiroszimie. Soft-top w charakterystycznym kolorze Soul Red wyruszył na światowe tournée, podczas którego zebrał autografy ponad 200 000 fanów z całego świata. 

2018 r.

Kolejny przełomowy moment – 50-milionowy egzemplarz Mazdy opuszcza japońską fabrykę. Kolejne epokowe wydarzenia są przed nami, gdyż Mazda stawia sobie za cel zwiększenie rocznej globalnej zdolności produkcyjnej do 2 mln. samochodów do roku 2024.

2018 r.

Mazda potwierdza wszechstronny charakter popularnej CX-5, która w wersji z napędem na obie osie przejeżdża przez zamarznięte jezioro Bajkał. Mazda jest pierwszym producentem, który otrzymał oficjalną zgodę, by przemierzyć Syberię przejeżdżając przez najstarsze i największe jezioro na świecie.

2019 r.

Prawdziwie w swoim żywiole, pierwsza generacja MX-5 bije rekord największej liczby ekstremalnie ostrych zakrętów pokonanych podczas 12-godzinnej jazdy górską serpentyną. Podczas deszczowej nocy na trasie do lodowca Kaunertal w austriackich Alpach, MX-5 z wynikiem 2900 pokonanych zakrętów niemal podwoiła poprzedni rekord, odnotowany przez niemiecki RID Rekord Institut für Deutschland.

2019 r.

Premiera Skyactiv-X, pierwszego na świecie seryjnie produkowanego silnika benzynowego o zapłonie samoczynnym sterowanym świecą, który łączy w sobie wyjątkową oszczędność paliwa i wysoki moment obrotowy z gładką, wysokoobrotową charakterystyką silnika benzynowego Skyactiv-G. 

Źródło: Mazda